Mensagem de Páscoa 2021

Caros docentes e investigadores, estudantes e colaboradores da UCP,

Ao entrarmos na semana em que celebramos o renovar da vida, quero desejar a toda a comunidade da UCP uma Páscoa feliz.

Há cerca de um ano, celebrávamos a primeira Páscoa em confinamento, num tempo pleno de incertezas e de medo. Passado um ano, sabemos mais sobre a nossa condição, se bem que ainda não tudo. Adaptámo-nos a uma realidade impensável e aprendemos em conjunto. No tempo do isolamento, reforçámos o sentido de comunidade. A pandemia tornou-nos conscientes do poder da relação, da nossa fragilidade comum, mas também da força que nos une. A pandemia foi também ocasião de renovação, tecnológica e pedagógica.

O segundo confinamento tem sido diferente. Não tem a brutalidade do corte que o primeiro significou, mas acentuou as desigualdades e o cansaço da mediação. No tempo dos ecrãs desejamos a presença.

Este é um tempo crítico para os estudantes, que iniciaram o segundo semestre confinados, para os docentes que reforçaram o acompanhamento pedagógico virtual, para os investigadores que podem ter atrasado as suas pesquisas, para os colaboradores que de novo foram obrigados a articular no seu espaço privado o tempo da família e o tempo da profissão.

A 19 de abril iremos retomar as atividades presenciais em modelo híbrido e iniciar igualmente um processo de rastreio geral da comunidade com o apoio da Cruz Vermelha. O nosso propósito continua agora, como antes, a ser o de garantir a segurança de todos os membros da comunidade e a sustentabilidade da instituição para que possa resistir ao impacto da COVID.

Neste ano crítico, mas também de tantas promessas, reinventamo-nos para melhor servir o país, sempre com uma atitude empreendedora, colaborativa e transformadora. Que o tempo pascal, vos renove.

Isabel Capeloa Gil
Reitora
Lisboa, 31-3-2021

Rector’s Message Easter 2021

Dear students, faculty and staff,

As we celebrate renewal, I wish everyone of you and your families a very happy Easter.

Almost a year ago, we were rocked by fear and uncertainty. We experienced the first lockdown and were unable to join together with family and friends to celebrate the season. Since then, we have come to know more about this deadly pandemic and are hopeful about the future. We have adapted to an unprecedented reality and have learnt from each other, just as our sense of community has increased.

The pandemic has made us painfully aware that we will only thrive if we work together. Fragility is our common trait but together we are strong. Then again, it is true that the pandemic was also an occasion for technological and pedagogical renewal.

The second lockdown has been clearly different. It did not represent a brutal cut with the flow of life, but it was no less violent in the way it widened inequality and produced a wide ranging screen fatigue. We all long for presence, once again.

This was certainly a critical period for students, who initiated the second term under lockdown, to faculty who have gone out of their way to provide guidance and support to the community, to researchers and to all staff members. Once again private space and professional time became interchangeable.

On April 19, Católica will resume in-person classes and I look forward to welcoming you all back. At the same time we shall launch a general testing procedure for the academic community in collaboration with the Red Cross. Just as before, our main goal is to keep the members of our community and our campi safe while maintaining our excellence in teaching and research and guaranteeing the sustainability of the university.

On this year of discontent and promise, we have reinvented ourselves. Now as before, Católica shall continue on its forward looking path in the service of a better society. Stay safe and may the blessings of Easter, lead to a better hope in a common future.

Isabel Capeloa Gil
The Rector